Dagens Nyheter är inte mina vänner

Dagens Nyheters ledarsida är idag osedvanligt dum och högervriden. (Inte för att jag särskilt ofta, om än någonsin brukar humma instämmande till deras Ledare, men idag nådde mitt tålamod en gräns.)
Bland annat skrivs det att
"man kan tycka att det är dags för dessa tonåringar att lära sig stå ut med
att vi lever i en demokrati och en rättsstat där det både finns ett knippe regler
 vi tillsammans kommit överens om och en poliskår som anförtrotts ett våldsmonopol."


Öh, ursäkta men har ni inte missat något? Kanske att dessa tonåringar inte vill vara med i den demokrati
och rättstat som några andra har skapat åt dem? Kanske har dessa tonåringar något att säga?
Kanske har dessa tonåringar inte har något annat sätt att få sina röster hörda?

Det är jävligt lätt att vara följa lagen när man själv har skrivit den. Det är också lätt
att surt snegla på dessa tonåringar om man själv är ledarskribent på Sveriges största dagstidning,
om man får rösta, om man av andra anses vara intellektuell, om man själv aldrig ens reflekterar över sitt eget välstånd.

Om vi verkligen lever i en demokrati ska man inte riskera att bli spöad av polisen för att man skriker ut sin åsikt.
Det är en sak att polisen kanske hindrar folk från att slå varandra, men ingen människa
ska vara rädd varken för sitt eget lands demokrati, rättstat eller poliskår.
Det är auktoriteten som ska vara jävligt orolig,
för åtminstone jag kommer aldrig stå ut med att leva i ett kapitalistisk, odemokratiskt och orättvist land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback