den idylliska morgonen i trondheim

Jag vaknar, dricker Værdinnans superstarka kaffe. Småpratar, klappar katten.
Beslutar mig før en tur runt huset, jag har ju inte sett hela utifrån. På baksidan hittar jag ett gigantiskt plommontræd,
øverfullt av mogna plommon. (Det finns ett fantastiskt æppeltræd och tre vinbærsbuskar, men det handlar inte om dem nu.) matnørden i mig vaknar till liv och børjar spritta av glædje. Lyckobubblig plockar jag raskt två korgar fulla med plommon. Och nær jag hænger dær i trædet stiger solen och lyser upp fjorden. Det skulle kunna vara værre. 


Nu skall gøras kompott! Jag och mor hittade ett klassiskt recept i en urgammal dansk husmorsbok.
I eftermiddag ger jag mig på æppeltrædet.

Kommentarer
Postat av: dangerdave

Det där låter inte som Norén-stämningen ändå, tur för dä!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback